Afgelopen zaterdag vond de eerste editie van JazzOUT plaats. Het festival ter afsluiting van de Heerlense jazz maand was met maar liefst 1.300 bezoekers een doorslaand succes en lijkt nu al een blijvertje. Foto’s: René Bradwolff
Drie podia, een Jazzstreet en 11 acts, de organisatie van JazzOUT pakte de zaken meteen grootschalig aan. Ook qua programmering, want naast de nodig euregionale talenten en grootheden prijkten ook gelouterde namen als Candy Dulfer, Mike del Ferro en Larry Graham op het affiche.
Zoals veel jazzfestivals doet JazzOUT ook aan soul en funk. Dat laatste blijkt een gouden greep want met Larry Graham, de legendarische bassist van o.a. Sly & The Family Stone en Prince, heeft het festival een enorme smaakmaker in huis. De Limburgzaal puilt dan ook uit tijdens zijn gelikte doch spetterende show vol soul- en funkclassics. Graham maakt grote indruk en speelt de zaal moeiteloos plat, niet in de laatste plaats dankzij de vocale bijdragen van zangeres Ashling ‘Buiscuit’ Cole. Toch zijn het vooral de “Thumpin’ and Pluckin” basloopjes van de 67-jarige living legend die de zaal van voor tot achter aan het swingen krijgen.
Van een geheel andere orde is de Hammondjazz van het piepjonge duo Twogether dat in het theatercafé de pannen van het dak speelt en onderwijl zichtbaar de grootste pret heeft. Met name Simon Oslander baart opzien achter zijn Hammond B3. Het is niet voor niets dat deze 15-jarige virtuoos al samenspeelde met giganten als Georgie Fame, Lonnie Smith en het Metropoolorkest.
Sinds zaterdag kan Ashling ‘Buiscuit’ Cole aan de lijst van Oslander worden toegevoegd. Terwijl 1.200 bezoekers in de Limburgzaal een routineuze set van headliner Candy Dulfer krijgen voorgeschoteld, gaan 100 gelukkigen uit hun dak tijdens een jamsessie in het theatercafé. Aan de hand van lokale gigant Maurice “Mo T” de Lange wisselen regionale muzikanten en artiesten die eerder optraden elkaar af en steelt de zangeres van Larry Graham opnieuw de show. Vol ongeloof jamt ze met Twogether en in wisselende bezettingen komen standards voorbij uit diverse uithoeken van de jazz, soul en funk. Van George Gershwin’s ‘Summertime’ tot Daft Punk’s ‘Get Lucky’. Het loopt moeiteloos in elkaar over en Cole, die met namen als George Clinton, Prince en Rolling Stones op haar CV toch wel iets gewend is, loopt over van enthousiasme en is zichtbaar verrast over het hoge niveau van de muzikanten die haar omringen.
Jamsessies als deze zetten een jazzfestival op de kaart en het debuterende JazzOUT knalt wat dat betreft in volle vaart uit de startblokken. Dat er veel te vroeg een einde wordt gemaakt aan het feest is dan ook een gemiste kans. Vlak nadat Candy Dulfer haar set beëindigt en de theaterfoyer volstroomt met nog meer geïnteresseerd publiek. Eeuwig zonde, want een feest als dit hoort tot diep in de nacht door te gaan. Zeker als er enkele meters verderop een aantal potentiële participanten van het podium stappen.
Ondanks deze jammerlijk gemiste kans, die we voor deze keer zullen bestempelen als beginnersfoutje, kan de organisatie van JazzOUT terugkijken op een droomdebuut. Een volle bak, geweldige shows en een prima sfeer. Op naar de tweede editie!
(JazzOUT vond 30 november plaats in diverse zalen van het Parkstad Limburg Theater in Heerlen.)