Afgelopen weekend vond de vierde editie van het Dutch Mountain Film Festival plaats. Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een festival van internationale allure, met drie dagen vol outdoor activiteiten (zoals de Hivernial Trial in Landgraaf), exposities, muziek (waaronder een concert van het Helsinki Philharmonic Orchestra) en uiteraard films. Veel films. Foto’s: Anita Hondong
Het Dutch Mountain Film Festival liet op zaterdag in het Parkstad Limburg Theater geen ruimte onbenut. Van de drie filmzalen, een ruimte voor lezingen en de foyer tot het schouwburgplein… de bezoekers hoefden zich geen moment te vervelen. Een knutselhoek voor de jeugd, een foto- en videotentoonstelling, diverse informatiestands en een keuken met overheerlijk en verantwoord ‘Bergessen’ zorgden voor de omlijsting van de hoofdmoot van het festival: de meer dan dertig films, waaronder een handvol premières.
Zoals The Epic Of Everest. Een reisverslag uit 1924, dat na decennia in de archieven van het Britse filmarchief in een opgepoetste versie tijdens DMFF#4 voor het eerst werd vertoond in de Benelux. 60 Jaar nadat de Everest voor het eerst werd bedwongen en 100 jaar nadat regisseur Captain John Noel de berg voor het eerst zag. Voorzien van een nieuwe soundtrack en met de oude kleurtinten in ere hersteld, vertelt de film het verhaal van de pioniers George Mallory en Andrew Irvine en hun legendarische en veelbesproken expeditie. Of Mallory en Irvine, 29 jaar voor de eerste geslaagde beklimming door Sir Edmund Hillary en Tenzing Norgay, in 1924 al de top haalden is sindsdien voer voor discussies. Waarschijnlijk is het niet. Ze werden voor het laatst enkele honderden meters onder de top gesignaleerd, verdwenen uit beeld en keerden nooit terug. Deze film geeft tevens een idee van hoe destijds met westerse ogen naar de Himalaya en haar bevolking werd gekeken. Enerzijds vanuit een soort superioriteitsgevoel maar ook met respect voor de grootsheid van de natuur en de mystieke kracht van het hooggebergte. [trailer]
K2: Siren Of The Himalaya vertelt het verhaal van Fabrizio Zangrilli en Gerlinde Kaltenbrunner, die in 2009 zonder zuurstof de één na hoogste bergtop van de wereld beklimmen. De K2 is een zogenaamde ‘Killer Mountain’ met een sterftecijfer van 25%. In 2009 is het precies 100 jaar geleden dat de Hertog van Abruzzen de K2 in kaart bracht. ‘K2 Siren of the Himalayas’ switcht dan ook tussen heden en verleden en bevat prachtige zeldzame opnames van die eerste expeditie. Zangrilli en Kaltenbrunner slagen overigens niet in hun poging maar dat maakt het avontuur en de film er geenszins minder op. [trailer]
Een bijzondere film tijdens DMFF is Red Meets White. Dertig vrijwilligers voeren, begeleid door een medisch team (met o.a. mensen van Maastricht University) en ervaren bergbeklimmers, een medisch experiment uit in de Zwitserse Alpen. Er wordt op diverse hoogten een medisch laboratorium ingericht voor onderzoek naar zuurstofontbering en de gevolgen voor het stollingsvermogen van bloed. Dat klinkt klinisch en saai maar het resulteert, naast belangrijke uitkomsten voor de bestrijding van diverse hart- en longkwalen, ook in een boeiende film over weigerende apparatuur, stroomstoringen, grillige weersomstandigheden, strijd tegen hoogteziekte en de clash tussen ontberingen en ambities. Red Meets White beleefde in Heerlen haar wereldpremière. [trailer]
De hoofdfilm van DMFF 2014 was zonder twijfel The Summit, dat prijzen won tijdens het Sundance Film Festival in Utah en het Canadese Banff Mountain Film And Book Festival. Het betreft een net zo imposante als hartverscheurende documentaire én reconstructie van een fatale K2 beklimming in augustus 2008. 18 Klimmers stonden op de top, 11 kwamen nooit meer terug. De Nederlander Wilco van Rooijen werd vermist en verbleef drie dagen in de death zone. Aan de hand van deels zelf geschoten beelden, reconstructies met acteurs en interviews met overlevenden en nabestaanden wordt gepoogd te verklaren wat er die dagen gebeurde. De film vertelt ook het verhaal van Ger McDonnell, klimmaatje en vriend van van Rooijen en destijds de eerste Ier die op de top van de K2 stond. Hij kwam tijdens de afdaling om het leven terwijl hij gewonde klimmers poogde te helpen. The Summit gaat dan ook deels over de vraag of je op zulke hoogten niet vooral voor je eigen veiligheid moet zorgen, ook als dat ten koste gaat van anderen en heeft daarom raakvlakken met ‘Into Thin Air’ en ‘Touching The Void’, over dramatische gebeurtenissen op de flanken van respectievelijk Mount Everest in 1996 en Siula Grande in 1988. The Summit beleefde in Heerlen haar Nederlandse première en werd ingeleid door van Rooijen zelf. [trailer]
The Summit zorgde, net als de première van Messner vorig jaar, voor een passende afsluiting voor een filmfestival van deze statuur. De volgende editie vindt plaats op 28 februari 2015. Bergliefhebbers, alpinisten, wintersporters en outdoorrecreanten die het niet in hun agenda noteren zijn gek.
Het Dutch Mountain Film Festival vond op diverse locaties in Parkstad Limburg plaats op 7, 8 en 9 februari. Tijdens het festival reikte wethouder van cultuur Barry Braeken de eerste DMFF bergfilmawards uit. De Zwitserse documentaire Steps won de ‘grand prix’, de Dutch Mountain Film Festival Award voor de meest originele korte bergfilm. De Best Newcomers Prize voor nieuw, jong talent (beschikbaar gesteld door het Huis voor de Kunsten Limburg) ging naar het poëtische reisverslag Tyndyk. De korte film Kurt und der Sessellift won De Spiegel Prijs. Een selectie van de inzendingen voor de DMFF Award en de Best Newcomers Prize van de DMFF Filmcompetitie was te zien als onderdeel van het DMFF Filmprogramma. Een vakjury van film- en bergsportprofessionals selecteerde de winaars. Naast de DMFF Award kregen de makers van ‘Steps’, Philipp Eyer en Stephan Hermann, een bedrag van € 1.500. Aan de Best Newcomers Prize die Franz Walter won met ‘Tyndyk’ is een bedrag van € 1.000 verbonden. Thaïs Odermatt ontving voor ‘Kurt und der Sessellift’ naast De Spiegel Prijs een bedrag van € 500. Meer info over DMMF vind je hier.